Dollytankar

Doll

Det är inte många som förstått Dolly Partons storhet
.
Många har sett henne som en blondin med stora bröst som mest sjungit in lättillgängliga popschlagers och ytliga countryhits. Få saker kan kan vara mer fel. 
Dolly Parton är både en låtskrivare av rang och en av USA:s bästa countrydrottningar. Varenda sång Dolly Parton skrivit har både nerv och äkta känsla av när contryn är som allra starkast.
Hon skriver så starka sånger att man ibland hör och upplever nostalgin och lyckokänslan som total. Inom sig själv .  .  . .
Denna delnerv av Country Music - tror jag egentligen finns inom varje människa.
Dolly Parton dyker djupt in i Bluesen. Hon är från Tennessee. So what .  .  .  .

Jag är tacksam över ynnesten av att det finns så magisk musik. Tacksam över att Dolly finns.
Meningarna nedan säger mycket. Dolly har sagt dom:

1: Jag tar inte illa upp av dum-blondin-skämt eftersom jag vet att jag inte är dum. Jag vet även att jag inte är blond.
2: Om ni visste hur dyrt det är att se så här billig ut.

I  LOVE YOU DOLLY


Lite om Dolly. Källa Wikpedia
Hon växte upp i en familj som ett av tolv barn i ett enkelt hem i Locust Ridge i Appalacherna - utan el, med endast utedass. Sin debut gjorde hon redan som 13-åring med låten "Puppy Love" men det skulle dröja ända fram till 1974 innan hon fick sitt genombrott och det kom med låten "Jolene". Sedan dess har hon fortsatt med att skriva sin musik själv. Tre tusen låtar har registrerats med Dolly Parton som låtskriverska.

20 maj 1966, då hon var 20 år, gifte hon sig med Carl Dean och de är fortfarande gifta. Dolly har också skapat ett eget nöjesfält "Dollywood" som är uppbyggt runt den timmerstuga där hon själv växte upp. Platsen är Smoky Mountains (en del av Appalacherna) i Tennesee. Hon skrev sången "I Will Always Love You" på 1970-talet och Whitney Houston gjorde en cover på den till filmen Bodyguard(1992).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback